środa, 1 maja 2013

WIEKIE PORAŻKI MILITARNE Jak pogoda wpłynęła na losy wojny

Z okazji imienin rodzina wiedząc o mojej pasji podarowała mi ciekawą książkę pt.”Wielkie Porażki militarne”. Chciał bym napisać parę słów o wspomnianej książce. Jest to reportaż , a nawet pokusił bym się o nazwanie tego rozprawą naukową. Autor opisuje wpływ pogody  (a w szczególności błota) na toczące się wojny na różnych kontynentach w czasie I i II wojny światowej, wojny w Wietnamie i Korei oraz wzmianka o Afganistanie. Błoto utrudniało lub uniemożliwiało, przeprowadzenie akcji bojowych (natarć lub potyczek) , ta na co dzień uciążliwa i mało znacząca rzecz zmieniła bieg wielu ważnych bitew.

W książce opisane są próby radzenia sobie z tym problemem, raz mniej lub bardziej udane. Osobiście jestem pod wrażeniem. Szczególnie spodobał mi się rozdział 7 pt. 'Błoto a zdrowie”. Ten fragment ukazuje jak wielkie zniszczenia ma zjawisko, które moglibyśmy dziś określić trochę z kpiną zmorą drogowców. Autor mówi o wielu ofiarach utopionych oraz o chorobach przenoszonych „drogą błotną”

Autorem jest doktor nauk historycznych C. E. Wood, który po raz pierwszy przedstawia w literaturze militarnej wpływ błota na przebieg bitew i kampanii wojennych. Rzeczy na pozór błahej , ale jak się okazuje mogącej zmienić bieg historii. Jest to dość nowatorska publikacja, ponieważ wcześniej mało kto analizował wpływ takich czynników na działania zbrojne. Dla mnie osoby od lat interesującej się takimi tematami była to również nowość. Książkę przeczytałem z przyjemnością, ale nie jest to publikacja łatwa i często musiałem wracać i analizować pewne fragmenty. Komfort czytania zapewniała mi także forma wydania, a mianowicie miękka oprawa oraz przejrzyste zdjęcia i zamieszczone w dodatku tabele. Jeżeli ktoś jest zainteresowany pogłębianiem wiedzy autor zostawia nam drogowskaz w postaci wielu źródeł i przypisów.

Książka jest ciekawa i warta przeczytania, wnosi dużo nowego i wzbogaca wiedzę. Dla każdego pasjonata to ciekawa zdobycz i warto na nią polować zarówno w księgarniach tych konwencjonalnych jak i internetowych. W skali od 1 do 10 przyznaję 7 i odsyłam do publikacji.


Książkę przełożył z angielskiego Maciej Kowasz
Wydawnictwo : BELLONA Warszawa
cena 25 zł



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz